Tijd voor een nieuwe naam! Een naam die beter verwoordt wat je hier kunt verwachten. Ik blijf koken, lezen en schrijven. Maar ik ga jullie ook wat meer van mezelf laten zien. Mijn mening, visie en levensstijl. In al mijn tinten, zeker niet zwart-wit, wel lekker kleurrijk. De schoonheid van imperfectie. De kleine en toch grote dingen van het leven. Op avontuur in mijn Volkswagenbusje, ga je mee? X










zondag 2 december 2012

Recensie Tegengif, geluk voor mensen die een hekel hebben aan positief denken








We willen allemaal gelukkig zijn en daar doen we ook hard ons best voor. Hoe doen we dat? Positief denken, morgen komt alles goed. En anders overmorgen wel. Vanaf nu kan het alleen maar beter worden. Komt het bekend voor? Mij wel, mijn glas is altijd half vol.

Oliver Burkeman onderzoekt in “Tegengif” of positief denken wel zo heilzaam is als we allemaal denken. Want wat als het morgen niet beter is? Wat als je je helemaal suf gevisualiseerd hebt dat je met een cocktail op je eigen cruiseship zit en dat schip loopt maar niet binnen? Daar kun je behoorlijk unhappy van worden. Is het niet handiger om negatief te denken? Dan hoef je niet continu te checken of je al gelukkig bent.

Burkeman geeft veel voorbeelden waarom positief denken juist niet goed voor je is. Een paar extreme voorbeelden zijn de huizencrisis in de VS en de groep bergbeklimmers van de Mount Everest waarvan er maar liefst 15 kwamen te overlijden.

“Tegengif” heeft mij als doorgewinterd positivist zeker aan het denken gezet!

5 opmerkingen:

  1. Positief zijn is niet verkeerd, zolang je het verdriet, de zorgen en ellende in je eigen en andermans leven maar niet weg lacht en wegwuift. De moeilijke en zware kant van het leven ook serieus nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja, precies. Burkeman schrijft ook over doelen stellen en hoe dat negatief kan uitwerken. bv de klimmers, zij wilden zo graag de top van de Mount Everest bereiken dat hen dat fataal is geworden. Ze hebben de top behaald, maar wel te laat waardoor het niet meer veilig was om af te dalen. Doelen stellen is natuurlijk nuttig, je focust je daardoor beter en daar is niets mis mee. Maar als je alleen nog maar tevreden bent als je je doel 100% gehaald hebt en je doelstelling het feitelijke doel is geworden, dat is niet goed...

      Verwijderen
    2. Positief zijn is altijd goed, maar je moet zeker niet je doel voorbij schieten dat is nooit goed. Alles waar TE voorstaan is niet goed.

      Ik zeg maar zo je hebt een doel om naar toe te werken, maar ook een doel is om bij te stellen ;-)

      Verwijderen
  2. ik als rasoptimist ben geprikkeld door deze column....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dingen onder ogen zien is positief ;)
    Het is dus maar net welke interpretatie je eraan geeft.
    Leuk dat je me volgt op mijn opruimblog Mirjam...ik ga je terug volgen, je schrijft leuke en prikkelende blogjes!

    BeantwoordenVerwijderen