Tijd voor een nieuwe naam! Een naam die beter verwoordt wat je hier kunt verwachten. Ik blijf koken, lezen en schrijven. Maar ik ga jullie ook wat meer van mezelf laten zien. Mijn mening, visie en levensstijl. In al mijn tinten, zeker niet zwart-wit, wel lekker kleurrijk. De schoonheid van imperfectie. De kleine en toch grote dingen van het leven. Op avontuur in mijn Volkswagenbusje, ga je mee? X










maandag 26 januari 2015

Tussen hoop en vrees

Dit was me het weekendje wel. Vrijdag ging ik naar de huisarts, om toch maar eens naar een paar moedervlekken te laten kijken. Zo handig, ze zaten op m'n rug. En ze jeukten. En ik voelde steken. Niet goed.. In december merkte ik het al, daarna het even weg, maar de afgelopen weken kwam alles weer in vol ornaat terug.

Een tijdje terug poste Anita over haar moedervlek die niet goed bleek te zijn en hoe het haar in de afgelopen maanden beïnvloed had. Van een reactie schrok ik: "Ik heb ook moedervlekken, maar ze jeuken niet, dus ik maak me nog geen zorgen." Hmm.... Kortom: dit was een hele goede stok achter de deur om toch de gang naar mijn huisarts te maken.

Daar werd ik eerst streng ondervraagd waarom ik meende dat mijn moedervlekken niet in orde waren. Het kan aan mij liggen, maar ik kreeg echt het gevoel dat ik m'n case moest maken. Niet prettig. Ik kom bijna nooit, dus als ik kom, maak ik me zorgen. Goed, toen ze de vlekken zag waar ik me zorgen over maakte, meende ze toch ook dat ze onrustig waren. Goed dat ik gekomen was.

Om half twee kon ik naar de huidarts bellen voor een afspraak, de wachttijd zou zo'n twee weken zijn. Om vijf over half twee hing Maria dus aan de telefoon, he? Bleek dat er iemand uitgevallen was, ik kon vanochtend al komen. Heel prettig!

Vrijdag ging het goed met me, de rest van de dag verzette ik veel werk, veel losse eindjes kon ik vastbreien. Ik besloot mindfulness op mijn moedervlekken toe te passen: geen zorgen voor de dag van morgen. Dat ging ook prima, totdat ik me zaterdag bedacht dat het wel erg vervelend zou zijn als ik maandag onbezorgd bij de dermatoloog zou zitten en hij slecht nieuws zou hebben. Ook de weliswaar heel lieve maar ook bezorgde reacties van familie en vrienden maakten me niet positiever.

De rest van het weekend bracht ik dus tussen hoop en vrees door. En heel even in Boekel, maar daarover later meer. :) Dat bezoekje had iets van die mop van die Belgen die op reis gingen, maar toch niet. Naja. Gelukkig wist mijn moeder te vertellen dat bij een nichtje regelmatig plekken zijn verwijderd, helaas ook 'slechte', maar met nichtje gaat het prima. Gelukkig!

Goed... Vanmorgen de afspraak dus. Stond ik daar in m'n bijna nakie in een kkkkkoud kamertje. Ik had er geen rekening mee gehouden dat de dok misschien ook de rest van mijn lichaam wilde checken. Op een paar plekken na. ;) Na een zeer grondig onderzoek, zelfs m'n nagels en m'n voetzolen zijn gecheckt, werd ik GOED bevonden. Men... De afgelopen dagen werd me heel duidelijk hoe verlammend angst is. Vreselijk.

Mocht iemand nog willen weten waar je op moet letten bij je moedervlekken, dan is de ABCDE-regel een handige:
A - Asymmetry. Een moedervlek mag niet a-symmetrisch groeien.
B - Border. De overgang van de vlek naar de normale huid wordt steeds onduidelijker, dwz onbegrensd. De randen van de vlek worden ook onregelmatiger, grilliger ipv mooi rond of ovaal.
C - Colour. Een moedervlek mag niet van kleur of kleursamnstelling veranderen. Bij een melanoom worden vaak verschillende tinten gezien.
D - Diameter. Wanneer de vlek groter wordt dan zes millimeter is het vaak verdacht. Dit is echter een erg arbitraire grens.
E - Evolution. Oftewel een snelle (binnen enkele maanden) verandering van het aspect van de moedervlek.

Doe er Uw voordeel mee! En dan gaat Mme Maria nu met de beentjes omhoog, heerlijk!

5 opmerkingen:

  1. Pffff wat een opluchting, geweldig dat het allemaal goed was!
    Kan me voorstellen dat de schrik er goed in zat, geniet nu maar lekker van je gezondheid.... zoooo vaak staan we daar niet bij stil he?!?!?
    Liefsssss xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Pfff....kan me je angst goed voorstellen. Ik kreeg al paniek bij het lezen van je blogtitel, maar gelukkig is alles goed!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Sjoew ... *blaast nu zwaar de adem uit ...* wat ben ik blj dat je GOED gevonden bent (maar eigenlijk wist ik dat al ;-)). Mijn dochter heeft heel veel vlekjes op haar rug, die ABCDE-regel wordt hier heel vaak gecheckt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben er weer even stil van! Ik ben heel opgelucht dat jou verdere ellende bespaard is gebleven. Wat zal jouw weekend lang geduurd hebben!
    Afgelopen maandag had ik mijn afsluitende gesprek in het ziekenhuis. Ik hoef niet terug te komen, hoef niet onder controle te blijven. Als de melanoomcellen de eerste 10 jaar niet terug komen (die kans is 90% - dat ze wegblijven) dan is het na 10 jaar vrijwel uitgesloten dat de melanoomcellen terugkomen.

    Heel goed dat je het ABCDE noemt.
    En goed beschermen tegen de zon! Mannen met een kaal hoofd moeten een pet op, je moet je goed insmeren en kleine kinderen niet laten verbranden door de zon. Dus de kreet van vroeger 'een keer goed verbranden en dan ben je de rest van de zomer beschermd' is volledig achterhaald en zelfs gevaarlijk, vooral voor kleine kinderen.
    Zo, dat was mijn duit in het zakje :-)

    lieve groet
    Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Morgenavond, donderdag, heffen wij een glaasje om 21 uur! Jij en ik, twee mazzelaars!

    We hebben elkaar niet alleen in gezondheid gevonden, geloof ik, maar ook in lezen. Ik wil ook meer lezen, ik ben benieuwd naar jouw leeslijst. Ik had ook al het idee opgevat om de roman Afke's tiental te herlezen. Volgens mij moet er bij mijn ouders nog een exemplaar staan. Of ga je ook het kleurboek kopen? Lieve groet, slaap lekker.

    BeantwoordenVerwijderen