Tijd voor een nieuwe naam! Een naam die beter verwoordt wat je hier kunt verwachten. Ik blijf koken, lezen en schrijven. Maar ik ga jullie ook wat meer van mezelf laten zien. Mijn mening, visie en levensstijl. In al mijn tinten, zeker niet zwart-wit, wel lekker kleurrijk. De schoonheid van imperfectie. De kleine en toch grote dingen van het leven. Op avontuur in mijn Volkswagenbusje, ga je mee? X










dinsdag 29 juli 2014

Help, ik word een foodie?!

Laat ik het maar toegeven: dol op koken ben ik nooit geweest. Mijn moeder is ook geen keukenprinses en mijn zusje heeft er ronduit een hekel aan. Toen ik op m'n 18e op kamers ging, kon ik niet koken. M'n moeder heeft vlak voor m'n vertrek naar Maastricht nog een poging gedaan om me de basis bij te brengen, maar echt enthousiast was ik niet. Ik heb het aan mijn huisgenoten te danken dat ik rijst heb leren koken en gehakt rullen.

Mijn moeder is zo'n type van hoe gaarder hoe beter (ieieieie, bloemkool in de zondagse soep - U proeft 'm?) en tralala, uit het potje in het pannetje. Om het het beeld maar te schetsen. Met Kerst aten we jaren hetzelfde: eerst ragout (ja, uit blik), daarna zondagse soep. Dan volgden er twee soorten vlees, meerdere soorten groentjes en aardappelen en daarna pudding en ijs. Nix mis mee he, maar hogere culinaria was het niet.

En dan had ik dus van die foodsnobs om me heen, die zo fijn met een tangetje stonden te zwaaien: "Ja Jamie, die zegt.... En helemaal niet moeilijk hoor, je gooit gewoon wat bij elkaar en presto. Gebruik jij spinazie uit de vriezer? Nou ja, dat kan natuurlijk ook..." Dat soort geneuzel. Daarom vind ik Nigella Lawson zo leuk! Zij zei in een interview met College Tour dat koken heus niet zo bijzonder is. Het is maar eten, niet het achtste wereldwonder. Niets om zo verwaand over te doen. Dank Nigella!

Goed, dat allemaal gezegd hebbende.... Sinds kort krijg ik toch het groente- en fruitpakket van de bioboer hiero? Iedere week pik ik een kratje op met groente en fruit. De eerste week had ik nog wat dingen liggen, dat moest eerst op. En daarna ben ik beetje bij beetje gaan koken uit het pakket. Moest wel, want anders kon ik het wegmikken en dat kan echt niet. Dat is Zonde! Ondertussen heb ik al tuinbonen gekookt, een kaassaus van scratch gefabriekt, diverse salades in elkaar geflanst en allerlei soepjes gemaakt. En het was allemaal lekker!

Okay, ik weet weer waarom ik al zo'n twintig jaar geen tuinbonen meer op had. Ik vind het ook niet erg dat het tuinbonenseizoen voorbij is (weer wat geleerd ;)), maar die salade met bosbieten en feta.... Zalig! En mijn wortelsoep met kokos, dat was watertanden.... Op Instagram deel ik creaties met mijn lieve volgers onder de hashtag Biokokkin. Eerlijk is eerlijk: niet al mijn ingrediƫnten zijn biologisch. Dat lukt me nog niet. Voorlopig ben ik al heel blij dat ik bijna iedere dag (soms heb ik kliekjesdag, ook fijn) vrolijk in de keuken sta te kokkerellen. Met groentes waarvan ik op Google moet opzoeken hoe ze heten. :)

Een kooksnob zal ik niet zo snel worden, maar een foodie?! Het zou zomaar kunnen..

2 opmerkingen:

  1. Ik geloof dat ik ook zo'n biotas ga bestellen. Wie weet wordt t dan nog wat met mij :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou als ik dit hoor zou ik het ook moeten doen maar koken leuk??? Nee dat vind ik ook niet. Al moet ik zeggen als ik de tijd er voor neem gaat het al een stuk beter. Maar omdat iedere dag te doen......
    Neeee ik ben gewoon geen kok ;-)

    Ik kom dan graag een keer bij jou eten :-D

    BeantwoordenVerwijderen