Tijd voor een nieuwe naam! Een naam die beter verwoordt wat je hier kunt verwachten. Ik blijf koken, lezen en schrijven. Maar ik ga jullie ook wat meer van mezelf laten zien. Mijn mening, visie en levensstijl. In al mijn tinten, zeker niet zwart-wit, wel lekker kleurrijk. De schoonheid van imperfectie. De kleine en toch grote dingen van het leven. Op avontuur in mijn Volkswagenbusje, ga je mee? X










vrijdag 27 februari 2015

Verder op zoek

Zo, de computer maar weer eens aangezwengeld, zodat ik jullie kan vertellen hoe het met Broertje gaat. Nogmaals, leve het internet! En alle mensen die er zoveel informatie opgezet hebben. De dingen waar ik wat aan heb, he? Heel veel andere dingen mag men achterwege laten, maar goed.

Maar eerst: mijn verzoek om inzage in het dossier. Ik was helemaal in mijn nopjes toen ik zag dat het archief van Huize Padua in Boekel in te zien was. Appeltje eitje, dacht ik. Formaliteit. Nee dus. GGZ Oost Brabant (waar Huize Padua onderdeel van is) gaf aan dat het medisch beroepsgeheim 'over het graf heen' werkt en ze mij dus geen toegang kunnen verstrekken. Nou wordt er op tv wel vaker over het beroepsgeheim gesproken (okay, CSI enzo, maar dat wordt vast heel goed uitgezocht) en dan is het geen probleem om informatie te verstrekken. Goed, dat zijn dan wel rechercheurs en dan gaat het om een moord, maar toch.

Bij een onderzoek als het mijne klopt het wat de GGZ aangeeft. Je mag andermans dossier niet inzien, op deze drie uitzonderingen na;
  1. De patiënt heeft toestemming gegeven;
  2. Als je voor het overlijden toegang had, dan blijft dat van toepassing na het overlijden;
  3. Bij een zwaarwegend belang.
Tja. Broertje is zo'n zeventig jaar geleden verdwenen. Dus toestemming zit er niet in. Zijn ouders hadden misschien wel toegang tot zijn dossier, maar die zijn er natuurlijk al lang niet meer. En een zwaarwegend belang.. Op internet staat het voorbeeld van een zaak waarbij de erfenis van een demente vader aan een zoon nagelaten is. De overige broers en zussen wilden toegang tot het dossier, om te kijken of Vader wel bij zinnen was toen het testament aangepast is. De familie kreeg geen toegang tot het dossier, hun advocaat wel, namens hen.

We willen gewoon weten wat er gebeurd is, hoe hij zijn laatste jaren doorgebracht heeft. En waaraan hij overleden is. Ik zou het ook niet prettig vinden als mijn platvoeten en bmi door Jan en Alleman ingezien konden worden. Maar ja, als iemand al zo'n zeventig jaar niet meer op deze aardbol rondloopt...

Laatst hoorde ik het verhaal van een man die in een psychiatrische instelling overleden was, zo'n dertig of veertig jaar geleden. Volgens de instelling was hij aan een lichamelijke aandoening overleden. Zijn familie werd een paar dagen nadat hij begraven was, geïnformeerd. Netjes. Het gerucht ging echter dat hij niet zomaar overleden was, maar dat er iets gebeurd was. Dat hij behandeld was en dat dat fout was gegaan. Zoiets. De familie heeft ook geprobeerd om het dossier in te zien, maar zij bereikten niets. Hoe frustrerend.

Ik wilde het niet meteen laten zitten, dus probeerde ik het nog een keer bij de GGZ. Althans, ik vroeg hun om de sterfdatum van Broertje. Inmiddels had ik besloten dat ik niet alle ins en outs van de behandeling hoef te weten, waarschijnlijk staan er dingen in het dossier die ik niet wil weten. Het waren tenslotte andere tijden. Maar ook hierover kreeg ik een nee. Zelfs een sterfdatum valt onder het beroepsgeheim. Duidelijk.

En toen bedacht ik me dat ik de naam van Broertje nog niet in een zoekmachine ingevoerd had. Bingo! Waarover later meer :) Fijn weekend altesaam! X



3 opmerkingen:

  1. Spannend, was zo benieuwd hoe het af zou lopen dus wacht met spanning op het vervolg :)
    Heel fijn weekend meis :) xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh je houdt ons wel in spanning!! Ben benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo intrigerend allemaal... ik wacht mee vol spanning!

    BeantwoordenVerwijderen